Magiska Linssoppan

god, billig, enkel, ALLT alltså det här är nog bland det bästa recept jag har fått av någon tror jag. Så snälla prova, även om ni inte riktigt gillar traditionell linssoppa, denna är en helt annan femma. Med kryddning inspirerrad av indiska köket. MUMS

Indisk Linssoppa
1 kg krossade tomater (det är typ 2-2½ burk)
E n klick smör
2 stora gula lökar
2 klyftor vitlök
1 msk garam masala
1 msk curry
1 msk spiskummin
2 dl Linser (okokta, ca 3 dl om dom redan är Ca
kokade)
2 paprikor
Ca 3 msk chilisås
Drygt 1 msk Sambal Oelek
1 burk kokosmjölk
Häll dom krossade tomaterna i en sil och låt dom rinna av en stund (OBS inte ett durkslag!). Koka
linserna. Hacka löken och vitlöken och stek upp dom i smöret tillsammans med kryddorna. Låt fräsa
i ca 5 minuter. Tillsätt tomaterna, kokosmjölken och resten av ingredienserna utom paprikan. Låt
puttra ett tag och tillsätt paprikorna ungefär 5 min innan de är klart. Ganska gott med en klick crème
fraiche.
1 kg krossade tomater (det är typ 2-2½ burk)
E n klick smör
2 stora gula lökar
2 klyftor vitlök
1 msk garam masala
1 msk curry
1 msk spiskummin
2 dl Linser (okokta, ca 3 dl om dom redan är
kokade)
2 paprikor
Ca 3 msk tomatpuré
Sambal Oelek beroende på hur starkt det skall va, jag brukar ta ungefär en matsked
1 burk kokosmjölk
Häll dom krossade tomaterna i en sil och låt dom rinna av en stund. Koka
linserna. Fräs alla kryddorna i smör ett litet slag någon minut eller så. Hacka löken och vitlöken och stek upp dom i smöret tillsammans med kryddorna. Låt fräsa
i ca 5 minuter. Tillsätt tomaterna, kokosmjölken och resten av ingredienserna utom paprikan. Låt
puttra ett tag och tillsätt paprikorna ungefär 5 min innan de är klart. Ganska gott med en klick crème
fraiche och lite vitlöksbröd.

Kommentarer
Postat av: Beatrix

låter riktigt gott! själv ska jag försöka mig på någonting med gröna linser alldeles om en stund.

2011-04-10 @ 18:03:24
URL: http://beatrixmix.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0